Civil forum

Nemcsak mi, hanem a fogyasztóvédelem is készül a húsvétra Zalában

Készült: 2019. április 16.

A jelentősebb bevásárlásokkal, ajándékozással járó ünnepek előtt a fogyasztóvédelem fokozottan vizsgálja, hogy a kereskedelmi egységekben nem károsítják-e meg a vásárlókat. Így történik ez most a húsvét előtti időszakban is. Március közepén kezdődött és egészen az ünnepig tart a húsvéti országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés-sorozat.

A fogyasztóvédelmi ellenőrök által elvégzett vizsgálatok Zalában is folyamatosak, melyek alapján az ünnepi időszak jellegzetes termékei, a csokoládé­nyuszik, húsvéti sonkák és a pálinkák is sorra kerülnek, továbbá a vevők védelme érdekében minden esetben ellenőrzik a kereskedelemre vonatkozó általános szabályok betartását is. A zalai ellenőrzések részleteiről a Zala Megyei Kormányhivatal tájékoztatta szerkesztőségünket.

A hatóság szakemberei igyekeznek lefedni a teljes területet, de főként a nagy forgalmat lebonyolító üzletekre koncentrálódik az ellenőrzések többsége. Kiemelt céljuk a biztonságos vásárlás feltételeinek vizsgálata, a vevők vagyoni védelme, ezért fő szempontjaik között szerepel az akciók valóságtartalmának ellenőrzése. Fontos az árfeltüntetések vizsgálata, melyeknek szabályosságát minden esetben megnézik, hiszen a cél az, hogy a vevők pontos tájékoztatást kapjanak egy-egy termék áráról. Arra kell törekedni, hogy a vásárló azt az árat fizesse, amit az akciós újságban vagy a polccímkén feltüntettek.

A szakemberek szeretnék, ha a zalai fogyasztók tudatosak lennének, és a bevásárlások során minden esetben meg­győződnének arról, hogy az akcióban meghirdetett árat fizetik-e a pénztárnál. A kormányhivatal azt javasolja: vásárlás után meg kell őrizni a nyugtát az esetleges szavatossági jog érvényesíthetősége érdekében. A kötelező jótállás általában a tízezer forintnál drágább termékekre vonatkozik. Az akciós termékekre ugyanazok a vásárlói jogok érvényesek, mint a teljes értékű árukra, vagyis két évig lehet szavatossági igénnyel élni. A vásárló minőségi kifogásáról jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a fogyasztó igényét és a forgalmazó indoklását, a vásárlók könyvében tett bejegyzésre pedig 30 napon belül köteles válaszolni a kereskedő. Hibátlan terméket viszont nem kötelesek visszavenni a boltban. Hibás teljesítés esetén a jogosult elsősorban javítást vagy cserét követelhet. Ha sem javításra, sem cserére nincs lehetőség, úgy a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Az eddigi ellenőrzések során a hivatal szakemberei által észlelt szabálytalanságok zöme az árfeltüntetésekkel és árfelszámítással volt kapcsolatos.

Az országos ellenőrzéseket elrendelő minisztérium tájékoztatása szerint a központi laboratóriumban eddig ellenőrzött 37 sonka közül országosan négy nem felelt meg a követelményeknek, s mint megtudtuk, ezek közül kettő zalai kereskedelmi egységből származott.
A kormányhivatal az ünnepek előtti online vásárlások buktatóira is felhívta a figyelmet, hiszen egyre nagyobb arányúak az interneten leadott megrendelések. Felhívásuk alapján a rendelések alkalmával fontos odafigyelni arra, kivel kötünk szerződést. Le kell ellenőrizni a cég székhelyadatait, azt, hogy Magyarországon vagy külföldön található-e. Ha magyar webáruháztól vásárolunk, egy garanciális ügyintézés sokkal problémamentesebben kezelhető, mint külföldi esetében. Azonban jó, ha tudatában vagyunk annak, hogy egy magyar nyelvű honlapon a .hu végződés, illetve az ott szereplő magyar nyelvű reklámok nem jelentenek biztosítékot arra, hogy valóban hazai kereskedőtől rendelünk. Egy feltűnően olcsó külföldi termék megvásárlása után, ha probléma adódik vele, rendkívül nehéz, szinte lehetetlen a szavatosságot érvényesíteni.

További megszívlelendő tanács internetes vásárláskor a felajánlott fizetési módok és szállítási feltételek megfontolása. A szakemberek szerint még mindig a legbiztonságosabb az utánvét. Visszatérő kérdés, hogyan lehet meg­győződni átvételkor az áru sértetlenségéről. Ha a vevő a futár jelenlétében kíván meg­győződni erről, akkor olyan webáruházat kell választani, amely ezt a lehetőséget biztosítja. Ugyanis a futár csak a csomag sértetlen átadásáért felel, a vevő viszont az átvételkori aláírásával nemcsak a csomag, hanem a termék sértetlenségét is igazolja. Fontos: ha a termék nem felel meg, vagy a vevő meggondolta magát, az átvételtől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg, amely nem köthető többletfeltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez sem. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia saját költségén a terméket a kereskedőhöz, utóbbi pedig 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárként megfizetett teljes összeget, a szállítási díjjal együtt.

Hajdu Péter

forrás: zaol.hu

Nemzeti Együttműködési Alap
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
A Szakkör


CIVIL FÓRUM

Email: info@civilforum.hu



Created by Moksaphoto ©2024