Nemcsak mi, hanem a fogyasztóvédelem is készül a húsvétra ZalábanKészült: 2019. április 16. A jelentősebb bevásárlásokkal, ajándékozással járó ünnepek előtt a fogyasztóvédelem fokozottan vizsgálja, hogy a kereskedelmi egységekben nem károsítják-e meg a vásárlókat. Így történik ez most a húsvét előtti időszakban is. Március közepén kezdődött és egészen az ünnepig tart a húsvéti országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés-sorozat. A fogyasztóvédelmi ellenőrök által elvégzett vizsgálatok Zalában is folyamatosak, melyek alapján az ünnepi időszak jellegzetes termékei, a csokoládényuszik, húsvéti sonkák és a pálinkák is sorra kerülnek, továbbá a vevők védelme érdekében minden esetben ellenőrzik a kereskedelemre vonatkozó általános szabályok betartását is. A zalai ellenőrzések részleteiről a Zala Megyei Kormányhivatal tájékoztatta szerkesztőségünket. A hatóság szakemberei igyekeznek lefedni a teljes területet, de főként a nagy forgalmat lebonyolító üzletekre koncentrálódik az ellenőrzések többsége. Kiemelt céljuk a biztonságos vásárlás feltételeinek vizsgálata, a vevők vagyoni védelme, ezért fő szempontjaik között szerepel az akciók valóságtartalmának ellenőrzése. Fontos az árfeltüntetések vizsgálata, melyeknek szabályosságát minden esetben megnézik, hiszen a cél az, hogy a vevők pontos tájékoztatást kapjanak egy-egy termék áráról. Arra kell törekedni, hogy a vásárló azt az árat fizesse, amit az akciós újságban vagy a polccímkén feltüntettek. A szakemberek szeretnék, ha a zalai fogyasztók tudatosak lennének, és a bevásárlások során minden esetben meggyőződnének arról, hogy az akcióban meghirdetett árat fizetik-e a pénztárnál. A kormányhivatal azt javasolja: vásárlás után meg kell őrizni a nyugtát az esetleges szavatossági jog érvényesíthetősége érdekében. A kötelező jótállás általában a tízezer forintnál drágább termékekre vonatkozik. Az akciós termékekre ugyanazok a vásárlói jogok érvényesek, mint a teljes értékű árukra, vagyis két évig lehet szavatossági igénnyel élni. A vásárló minőségi kifogásáról jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a fogyasztó igényét és a forgalmazó indoklását, a vásárlók könyvében tett bejegyzésre pedig 30 napon belül köteles válaszolni a kereskedő. Hibátlan terméket viszont nem kötelesek visszavenni a boltban. Hibás teljesítés esetén a jogosult elsősorban javítást vagy cserét követelhet. Ha sem javításra, sem cserére nincs lehetőség, úgy a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Az eddigi ellenőrzések során a hivatal szakemberei által észlelt szabálytalanságok zöme az árfeltüntetésekkel és árfelszámítással volt kapcsolatos. Az országos ellenőrzéseket elrendelő minisztérium tájékoztatása szerint a központi laboratóriumban eddig ellenőrzött 37 sonka közül országosan négy nem felelt meg a követelményeknek, s mint megtudtuk, ezek közül kettő zalai kereskedelmi egységből származott. További megszívlelendő tanács internetes vásárláskor a felajánlott fizetési módok és szállítási feltételek megfontolása. A szakemberek szerint még mindig a legbiztonságosabb az utánvét. Visszatérő kérdés, hogyan lehet meggyőződni átvételkor az áru sértetlenségéről. Ha a vevő a futár jelenlétében kíván meggyőződni erről, akkor olyan webáruházat kell választani, amely ezt a lehetőséget biztosítja. Ugyanis a futár csak a csomag sértetlen átadásáért felel, a vevő viszont az átvételkori aláírásával nemcsak a csomag, hanem a termék sértetlenségét is igazolja. Fontos: ha a termék nem felel meg, vagy a vevő meggondolta magát, az átvételtől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg, amely nem köthető többletfeltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez sem. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia saját költségén a terméket a kereskedőhöz, utóbbi pedig 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárként megfizetett teljes összeget, a szállítási díjjal együtt. Hajdu Péter forrás: zaol.hu |
CIVIL FÓRUM
Email: info@civilforum.hu