Mind több helyen cserélik önkéntesen a karácsonyi ajándékokatKészült: 2020. január 2. Még a legnagyobb gondossággal, odafigyeléssel kiválasztott karácsonyi ajándékkal is előfordulhat, hogy inkább visszavinnénk a kereskedőhöz.
A termék hibájától egy ruha nem megfelelő méretén át a több példányban megkapott könyvig számos oka lehet, hogy újból felkeressük az üzletet, webáruházat. Fontos tehát, hogy tisztában legyünk a lehetőségeinkkel. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ebben segít a fogyasztóvédelmi előírások ismertetésével. Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk: az üzlet köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig visszafizetni a vételárat. Ha ilyen probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlók a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhatnak, míg külföldről beszerzett terméknél az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központtól kérhetnek segítséget. Ha webáruházban vásároltunk, a kereskedők a jótállási, szavatossági igények intézése mellett az átvételtől számított 14 napon belül kötelesek a hibátlan árucikket is visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, miért küldi vissza a terméket. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt is. Fontos tudni azonban, hogy az elállási idő elsősorban a termék kipróbálását szolgálja, amelynek során úgy próbálhatjuk ki a terméket, ahogy egy üzletben tennénk. Megesik, hogy a kapott ajándék minőségét nem érheti kifogás, ám nem stimmel a mérete, már van belőle, vagy nem tetszik a megajándékozottnak. Ha az ajándékot neten vettük, élhetünk az indoklás nélküli elállás lehetőségével. Az üzletben beszerzett termékek esetében jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt a visszavásárlásra. A vevői elégedettség fokozása érdekében ugyanakkor egyre inkább jellemző, hogy a boltok, áruházak önkéntesen biztosítanak levásárlási vagy cserelehetőséget. Célszerű erről előzetesen érdeklődni, és a vállalást akár a blokkra is felíratni. S azt a későbbi igényérvényesítés érdekében megőrizni. Az ünnepi vásárokban beszerzett ajándékok esetében a kereskedő adatait hasznos feljegyezni, hogy bármilyen probléma esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot. – Az év végi kiskereskedelmi főszezonban a fogyasztóvédelem fokozott jelenléttel védi a családokat – mondta Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. – Az időszaki ellenőrzések november elején kezdődtek és december végéig tartottak. Több mint 1100 üzlet vizsgálata és hozzávetőleg ugyanennyi próbavásárlás történt. Az ellenőrzések harmadánál találtak jogsértést, a legtöbb probléma az árfeltüntetéssel volt.
Forrás: Zalai Hírlap |
CIVIL FÓRUM
Email: info@civilforum.hu