Civil forum

Milyen jótékony hatásai vannak az e-sportnak? Biró Balázst kérdeztük

Készült: 2019. április 16.

Segít a nyelvtanulásban, erősíti a logikus gondolkodást, a problémamegoldó készséget és közösségszervező ereje is van.

Mindezt az elektronikus sport előnyei közé sorolta Biró Balázs, a Magyar E-sport Szövetség elnöke, aki elmondta, hazánkban 3 milliósra tehető a videojátékosok közössége.

– Ebbe beletartoznak a mobiltelefonon játszók, azok, akik közösségi oldalakon keresik az időtöltésnek ezt a formáját, valamint a profi e-sportolók is – magyarázta Biró Balázs.

Itt is több kategória van: a piramis csúcsához közeli a hardcore gamer, aki rendszeresen, de még hobbiszerűen űz egy-egy játékot, amiben megpróbál a legjobb lenni.

A népszerűséget jelzi, hogy a legfelső szinten már hazánkban 425 ezren hódolnak az elektronikus sportnak, vagy ehhez kapcsolódó tartalmakat fogyasztanak rendszeresen, derült ki az eNet Internetkutató cég felméréséből. – Többféle játékban rendeznek versenyeket. Az egyik a sportszimuláció, a valós sportok – futball, kosárlabda, jégkorong, autóverseny – virtuális változata. Az akciójátékok is népszerűek, amit általában ötfős csapatokban űznek. A MOBA (multiplayer online battle arena) szintén sokak szórakozását jelenti. Itt a fantázia világában zajlanak a csaták, ahol varázslatokkal, különböző képességekkel kerekednek az ellenfél fölé.

Ezek a játékok hasonlítanak a sakkhoz: a figurák különböző karakterrel, képességgel rendelkeznek, csak sokkal több van belőlük – tette hozzá. Nagyon népszerűvé váltak a túlélőjátékok is, ahol a végén egyetlen versenyző marad talpon, ő lesz a győztes. Az elnök elismerte, hogy jó pár sztereotípia kapcsolódik a videojátékosok közösségéhez. Az egyik a függőség, de emellett ott van a játékoknak tulajdonított erőszakosság.

– A szövetség arra törekszik, hogy az előítéleteket lebontsa és megmutassa az e-játékok előnyeit is. Ezt szolgálja a magyarországi e-sportliga is, ami jelenleg öt nagy elektronikus sportágat foglal magába. Ez lehetővé teszi, hogy a játékosok egyéni világából valós jogi személyiségű csapatokká formálódjanak a versenyzők. Az elektronikus sport nem úgy működik, mint egy hobbijátékos, aki leül a monitor elé és addig játszik, amíg ki nem dől. Az e-sportban ugyanúgy edzések vannak, akár a többiben. Elemzik az ellenfelet, stratégiát alkotnak, időkeret közé szorítva és tudatosan készülnek a mérkőzésekre, amelyeket szintén időre játszanak. A legmagasabb szinten már életmód-tanácsadók segítik őket, a testedzésüket, a helyes étkezésüket.

Mi ezt olyan szellemi sporthoz hasonlítjuk, mint a sakk vagy a go. Fejleszti a logikus gondolkodást, a problémamegoldó készséget, emellett a figyelem, a szem és kéz koncentrációja is javul. A technikai sportokból pedig az ember és gép kapcsolatát lehet rokonítani az e-sporttal, hiszen az eszközök minősége itt is komolyan befolyásolja az eredményt. A virtuális valóság sportja pedig teljesen új terület, hiszen itt ugyanúgy mozognia kell a játékosnak, mint a valóságban, csak a környezetet alkotja meg számára a számítógép. Teniszezik, golfozik, lovagol – mindez már nagyon közel áll a fizikai sportokhoz – összegezte. A függőségről az elnök elmondta, ebben a személyiség a döntő. Véleménye szerint ha a szülő azt látja, hogy a gyereket „beszippantotta” a videojáték szenvedélye, akkor nem a tiltás a legjobb módszer, hanem ismerje meg, hogy mivel játszik a csemete a számítógépen. Az agresszió és játék kapcsolatáról elmondta, nincsenek olyan egzakt kutatási eredmények, amelyek igazolják vagy cáfolják a játék ilyen jellegű hatását, de fontos a korosztálynak megfelelő játék kiválasztása.

A döntésben segít a PEGI-osztályzat, amit a játékkiadók alkalmaznak. Ez azt jelöli, milyen életkortól javasolt a termék. Az elnök a videojátékok, az e-sport játék fő előnyeként említette, hogy a nyelvtanulást segíti, hiszen az angol az alap, a játékosok nemzetközi térben mozognak. Erős a közösséget képező ereje is, hiszen a világ különböző pontján élő játékosok kerülnek kapcsolatba egymással. – Ezért nem igaz, hogy a játékosok otthon ülnek sötét szobájukban és lebontják szociális kapcsolataikat. Az e-sportban csapatokat építenek önszervező módon és a virtuális térben létrejött kapcsolatokból a valóságban is barátságok születnek – mondta Biró Balázs.

Arany Gábor

forrás: zaol.hu

Nemzeti Együttműködési Alap
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
A Szakkör


CIVIL FÓRUM

Email: info@civilforum.hu



Created by Moksaphoto ©2024