Civil forum

Ennyien még sosem választották a kerékpározást, mint 2020-ban

Készült: 2020. szeptember 29.

Az idei esztendő bizonyos területeken pozitív hatással volt az egészségünkre.

 

A kerékpáros-számlálások eredményei alapján biztosan kijelenthető, hogy 2020-ban aktívabbak voltunk két keréken, mint valaha, hiszen még soha ennyien nem választották korábban a kerékpározást mint aktív turisztikai formát.

Ez tűnik ki abból a gyors­jelentésből, amit az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel közösen készített a nyári kerékpáros turizmusról. A Magyar Közút a nyáron is kézi, illetve gépi számlálással vette számba a kerékpáros turistákat, amit a nagy tavaink körül, azaz a Fertő tó, a Tisza-tó, a Velencei-tó és a Balaton körül is elvégeztek. A számlálás évek óta minden nyáron megismétlődik, három hónapon át, így többéves trend alapján lehet összehasonlítani a tendenciákat. Elmondható, hogy a négy nagy tavunk legnagyobb nyertese a Velencei-tó, ahol megduplázódott idén a kerékpáros turisták száma, valószínűleg a kisgyerekes családoknak is könnyen teljesíthető körtúra lehetősége okán. A balatoni számlálás eredménye pedig 85 százalékos növekedést mutat.

A Tisza-tavi kör hiányzó részének elkészültével egy év alatt ott is megduplázódott a kerékpáros turisták száma. A júniusban átadott hidakon 70 ezernél többen bicikliztek át. Tavaly Kiskörén júliusban és augusztusban 18 ezer biciklist számoltak, idén hasonló időszak alatt több mint 40 ezret. A Poroszló és Tiszafüred között elkészült hiányzó szakasz így a teljes Tisza-tó kerékpáros forgalmára rendkívül pozitív hatással volt.

Rövid idő alatt is óriási lehet a kerékpáros turisták számának növekedése. 2016 óta 5,5-szeresére nőtt a Tisza-tó körül kerékpározók száma, köszönhetően a hálózat fejlesztésének, és a gátkoronán az autós forgalom csillapításának. A kerékpárútszakaszok és kerékpáros hidak fejlesztésével az elsődleges cél, hogy biztonságos körülmények között kerékpározhassunk, és csak a gyönyörű természeti környezetre koncentrálhassunk. Az elkészült kerékpáros utak pedig hatványozottan növelik azok számát, akik az aktív kikapcsolódás ezen formáját választják.
A kerékpáros útvonalak fejlesztései a továbbiakban is a hálózatos logikát fogják követni, tehát a cél, hogy turisztikai­lag értelmezhető, egybefüggő hálózatok jöjjenek létre, amelyek a megfelelő szolgáltatás fejlesztésével még több kerékpáros turistát fognak nyeregbe ültetni akár határokon belül, akár külföldről is ide vonzva őket. A legfontosabb fejlesztések most is ezt a logikát követik. Így került kijelölésre idén az Eurovelo 14 Szentgotthárdtól a Velencei-tóig, elkészült a Szentendre és Budapest közötti Eurovelo 6, illetve ezzel párhuzamosan a Duna másik oldalán a Dunakeszi–Budapest közötti hiányzó Eurovelo 6-os szakasz is épül már. A hálózatokból hiányzó láncszemek elkészülése pedig ugrásszerűen emelheti egy-egy térség turisztikai vonzerejét, ahogy ezt a Tisza-tó esetében is látjuk.
Két évvel ezelőtt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. több mint 1000 km külterületi kerékpár­út kezelését vette át, amihez pluszpénzt is kapott a költségvetésből. Ennek köszönhetően idén az üzemeltetésen túl többek között a Balaton és a Fertő tó körüli kerékpárúton is zajlottak felújítások. A Magyar Közút 2019-ben géppark­fejlesztést hajtott végre, 15 speciális traktort és hozzájuk téli-nyári adaptereket szereztek be a bicikliutak üzemeltetéséhez. A beszerzéseket az idén is folytatták további 5 téli és nyári adapterekkel felszerelt traktorral.

 

Forrás: Zalai Hírlap

 

Nemzeti Együttműködési Alap
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
A Szakkör


CIVIL FÓRUM

Email: info@civilforum.hu



Created by Moksaphoto ©2024