Civil forum

A módosított Nemzeti alaptantervről tartott előadást Takaró Mihály

Készült: 2020. október 15.

A Nemzeti alaptantervről első kézből címmel tartott előadást tegnap este a Balaton Színházban Takaró Mihály irodalomtörténész. Az előadáson a hallgatóság megtudhatta többek között, hogy mennyiben módosul a NAT, a kerettantervek és milyen lépéseket kell tenni a pedagógus képzésben és továbbképzésben.

 

Az új Nemzeti alaptanterv régi igényt kielégítve módosult. Takaró Mihály irodalomtörténész  a Nyitott Szemmel ismeretterjesztő előadás sorozat keretében beszélt hallgatóságának  a változásokról. A Nemzeti alaptanterv magyar nyelv és irodalom kerettantervi bizottságának tagja az irodalomtanítás kapcsán kiemelte, hogy a magyar irodalom oktatásban az óraszámok nem változtak, csak a tananyag arányai.

"Az arányok változásában az volt a döntő kérdés, hogy mi azt valljuk, hogy 1920 után, Trianon után Kárpát-medencei magyar irodalmat kell tanítani. A magyarság hazája 1100 éve- vagy ki tudja mennyi ideje már- a Kárpát-medence. És az itt keletkezett irodalom,a Kárpát-medencében keletkezett irodalom összessége a Kárpát-medencei irodalom. Miután 1920-tól kezdve több országban is szétszakították a magyarságot, s aztán elkövetkezett majdnem 100 olyan év amikor ez a szétszakítottság nem csak politikai hanem kulturálisan is megtörtént, most van ideje annak, hogy kulturálisan is összekapcsolódjon újra a Kárpát-medencei magyarság."- mondta az irodalomtörténész.

Takaró Mihály elmondta, hogy  nagyon fontos egy művelődés standard kialakítása, melynek része az Erdélyben, Kárpátalján , délvidéken vagy a felvidéken 1920 után keletkezett irodalom legjava. Kiemelte: nem  engedhetjük meg, hogy Kárpát-medencében keletkezett irodalmat az új generáció ne ismerje meg. Az új Nemzeti alaptanterv megalapozó öt rendszer elemre épül melynek fejlesztése egy időben történt.

"A két alap dokumentum az alaptanterv és a kerettanterv. Erre épülnek rá a tankönyvek. Ez a második rendszerelem. Most azt csináljuk, hogy az új alaptantervre építjük rá már az első, ötödik és 9. évfolyamon már meg is történt. Szeptembertől pedig 2., 6. és 10. évfolyamok lépnek be. Az új alaptantervre, kerettantervre alapozott és az alapján megcsinált új tankönyvek. A harmadik rendszer elem egy nagyon-nagyon fontos rendszerelem. Ez a vizsga követelmény rendszer, a kimenet szabályozás. Ennek is meg kell felelni az első kettőnek. Vagy is egy olyan láncolatot kell létrehozni, amelyben egyszerre ugyanabban a szellemiségben, ugyanabban logikai gondolati ívbe halad minden a közoktatás tartalmi megújítása felé."- mondta el Takaró Mihály.

A rendszerelemek jelentős része a tanárképzésbe beépített NAT által előírt anyag. Továbbá   a tanár továbbképzés valamint az ellenőrzés. Az új NAT szeretné a tanárt újra visszahelyezni a saját jogaiba és nagy tanári szabadságot ad. -hangzott el Takaró Mihály keszthelyi előadásán.

 

Forrás: Hegedüs Éva - Keszthelyi Televízió

Nemzeti Együttműködési Alap
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
A Szakkör


CIVIL FÓRUM

Email: info@civilforum.hu



Created by Moksaphoto ©2024